Amaly Osman Kaikella on syynsä

Uusi brändi

 

 

 

Maailman menestyneimpien yritysten yksi kulmakivi on ollut vahva brändituntemus. Se on luotu isojen globaalien markkinointi- ja sponsorikampanjoiden avulla. Kuluttajien oli helppo valita mitä eri brändejä ostaa tai käyttää. Jättimäinen mainoskampanja tv:hen, radioon tai ulkomainontaan oli avain kuluttajien tietoisuuteen. 

Nykyään tuo ennen varma keino ei ole yhtä tehokas kuluttajien tarpeiden ja halujen kiihtyvän muutoksen myötä. Kuluttajat eivät hyväksy massamainontaa. Se ei enää pure. Kuluttajia kiinnostaa, mitä jokin palvelu tai tuote heitä hyödyttää. Eikä siinä kaikki, sillä kilpailu tuo mukanaan entistä enemmän laatuvariaatioita,joista kuluttaja valitsee. 

Brändi on kuollut ja sen tilalle ovat tulleet laatukriteerit. 

Varsinkin teknologiayrityksissä tämä pätee vahvimmin.  Kuluttajat hylkäävät nopeasti ja vaihtavat toiseen, jos palvelu ärsyttää. Yritys voi siis kuolla, jos tuote tai palvelu ei enää miellytä suuresta alkuhuumasta ja mielenkiinnosta huolimatta. 

Kuluttajia ei voi kouluttaa. He laativat säännöt. Asiakaspalautteet ovat entistä tärkeämpiä. Samoin tarpeet, jotka evoluution lailla uudistuvat ja kuolevat. Modernin elämäntavan halut ja ärsykkeet on tunnistettava ja sitten keksittävä keino vastata niihin. 

Uusi massamainonta on maailmanlaajuisiin ärsykkeisiin vastaaminen laadukkailla tuotteillaja palvelulla. Maailmanlaajuiset ärsykkeet luovat aidon väylän puskaradiomainonnalle. Jos jotain hyvää pitäisi löytää, niin nyt jos koskaan on mahdollista luoda tuote tai palvelu johon ei tarvitse puskea miljoonia markkinointikuluihin. Kuluttajilla on valta päättää yritysten tuotteiden ja palveluiden eloonjäämisestä tai konkurssista. Huomio on kiinnitettävä ennen tuntemattomien ongelmien löytämiseen. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Joukkorahoituksella (esim Kickstarter) luodut tuotteet ja palvelut ovat tavallaan "kuluttajien luomia", koska ne voivat syntyä vain mikäli saavat riittävän alkupääoman (ts. hyväksynnän) yhteisöltä.

Internet demokratisoi liike-elämää, sillä mahdollisuus luoda jopa globaaleja tuotteita, on jokaisen kyvykkään yksilön/tiimin ulottuvissa. Tämän on hieno kehitysuunta.

--

Brändeistä ei päästäne täysin eroon, sillä osa ihmisistä on halukas maksamaan brändin tuomasta mielikuvalisärvosta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niin, mitenkähän hyvin "Chanel 5" tai Kenzon kevättuoksu menisi kaupaksi, jos samat litkut kaadettaisiin puolen litran ruskeaan apteekin pulloon ja päälle liimattaisiin nimetön etiketti, jossa olisi lista tuotteen sisältämistä kemikaaleista prosenttiosuuksineen? Ja vaikka tuotetta myytäisiin viidesosalla siitä hinnasta, mikä löytyy Stockmannilta?

Tästä tulikin mieleeni, kun ensimmäisen kerran kävin Tallinnassa neuvostoaikana 70-luvulla, niin Eesti oli muuhun Neuvostoliittoon verrattuna sen verran edistyksellinen, että siellä myytiin Tallinna Kaubamajassa jopa deodoranttia. Se oli valkoisessa roll-on muovipakkauksessa ja päällä luki "DESODORANT - HIGELÕHNA VÄHENDAMISEKS". Jo silloin naureskelin mielessäni suomalaisen mainonnan ja tuon neuvostoinformaation välistä eroa, kun Suomessa "pysyi suihkuun raikkaana koko vuorokauden".

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Olet oikeassa hajuvesien suhteen Juha. Niihin liittyy paljon muistoa koska haju muisti on vahvin muista aisteista. Uskallan väittää että siihenkään ei ole löytynyt parasta mahdollista tuoksua. Paras on vielä tulossa/ edessäpäin

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #5

Kyllä Chanel 5 on aika huipputuoksu.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Hyviä pointteja joukkorahoituksesta. Muoti ala ei tule yhtä vahvasti kärsimään kuin teknologia ala mutta siihenkin tulee muutos ennen pitkää..

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Mainostaminen on pisimmälle vietyä ihmisten manipulointia: sillä luodaan ihmisille sellaisiakin houkutuksia ja tarpeita , joita he eivät välttämättä nyt tarvitse, mutta esimerkiksi kerskakulutuksessa ja elintasokilpailussa haluatkin ollakseen muotitietoisia, että heillä on naapuria uudempi auto tai muu statusarvoinen tuote ja esine. "Olet sen arvoinen" tai uudempi versio jostakin tai "mikä on välttämätöntä terveydellesi" jne. On kaikenlaista AIDA- ym. systeemiä manipulointiin laatutietoisille kuluttajille.
A= Attentio, I= Intrest, D= Desire, A= Attach.

Propaganda on poliittista markkinointia (=populismiakin) sosiaalisista palkinnoista tietyn puolueen äänestäjille syöttinä ja vaalitäkyinä.

Julkiksia, urheilijoita ja auktoriteetteja käytetetään magneetteina ja vetovoimina suosituksissa.
- "Hänen kuninkaallisen korkeutensa hovihankkija" jne.

Piraatit ovat oma jäljittelylajinsa menestysmarkkinoilla keinottelussa: ranta-Rolexit, tietokoneet ym-laitteet ja CD:t tai lääke- ja vaatejäljitelmät.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

No onhan sitä koitettu itseään korostaa ja muinaisista sivilisaatioista lähtien. Vaikka Neuvostoliitossa oli taloudellinen tasa-arvo, niin silti naiset halusivat vimmatusti meikkejä ja vaatteita lännestä, joilla erottautua massasta.

Luultavasti vain pienemmissä yhteisöissä erottautuminen on vähäisempää. Kaupunkiyhteisöissä pyritään signaloimaan arvoa monin eri tavoin, kun ihmiset eivät tunne toisiaan.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Tärkeitä pointteja otit esille Kari! Täytyy vain muistaa että nuorempi sukupolvi tulevat toimimaan eri tavalla. He eivät ole eivätkä tule olemaan brändi lojaaleja. Ostos käyttäytyminen sekä päätökset tehdään eri tavalla. Kärsimättömyys ja vapaus valita kuin kuninkaallinen lisääntyvät.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Valitseminen tuhansista tuotteista on pikemminkin rasittava pakko kuin mitään vapautta.
Hyvä kun tekstiilejä ei saa enää viedä kaatopaikalle. Joku raja tarvitaan järjettömälle kulutukselle.

Reijo Jokela

Redbull, Apple, Facebook, Aivan vaatimaton Google, Subway, Mac Donalds, Coca Cola jne.jne. Onko jotakin tutkittua tietoa, että esimerkiksi näiden asema olisi jotenkin heikkenemässä nuorison keskuudessa?

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Reijo näinä päivinä suuretkaan yritykset eivät ole turvassa. Teknologia muuttuu niin tiheään tahtiin että heidänkin pitää olla valppaana. Startup yritykset voivat sysätä minkä tahansa suuryrityksen oikealla tuotteella oikeaan aikaan. Riittää vain että näillä tunnetuilla yrityksillä jää jotain tärkeää huomaamatta niin joku alkava yritys voi siten viedä asiakkaat ellei kyseinen suuryritys osta kilpailijaansa.

Reijo Jokela

Tuo nyt on puhdasta teorisointia. Kyllähän F1-maailmanmestaruudenkin voi saavuttaa aivan uusi automerkki. Eihän siinäkään tarvitse kuin tehdä asioita vähän paremmin kuin vakiintuneet merkit.
Nuo pelifirmat ovat oma lukunsa, mutta mainitse esimerkkejä Suomesta tuosta ilmiöstä josta kerroit.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Esim Flowdock, joka korvasi Skypen.

Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #17

Perustettu 2009
Liikevaihto 2.2 miljoonaa
Henkilökunta 15
Et nyt voi olla ihan tosissasi. Tämäkö nyt on sellainen uusi brändi, joka surjayttää nuo maailman brändit? Coca-colalla taitaa henkilökunnan vessapaperikulut olla suuremmet kuin tuon liikevaihto.
Sitä paitsi kuka edes tietää mikä Flowdock on. Ei tuo ole edes mikään brändi.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman Vastaus kommenttiin #25

Flowdock on myyty jollekin isommalle yritykselle. Se oli esimerkki kun on vaikeaa miettiä jos kyse on pelkästään Suomen maasta. Täällä peli ala kukoistaa. Nämä teoriat on löydettävissä muualta maailmalta. En tutki pelkästään Suomen markkinoita vaan globaalia markkinoita enemmänkin. Sieltä on paljon mitä ammentaa.

Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #27

No sitten vain esimerkkejä maailmalta, jossa tuollainen isojen kanssa kilpaileva brandi on syntynyt ilman suurta rahallista panostusta ja sitä, että tietoisesti ollaan luotu maailmanlaajuista brändia.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman Vastaus kommenttiin #28

1. Nämä ilmenevät huomattavasti kännykkä ja automaatio teknologiassa. Älypuhelimet ovat raivanneet suuria muutoksia Nokia-Blackberry-iPhone/ Samsung.

2. Suuriosa vallankumouksista alkaa nuorisoista (kuluttaja tuotteet/palvelut) esim. Facebookin menestys alkoi yliopisto opiskelijoista. Tänä päivänä harva käyttää msn messengeriä. Ihmisillä on netti mukana taskussa, jolloin msn messengeriä ei enää käytetä. MSN- Skype- Facebook viesti- viber- slack/ whatsapp. Huomaatko miten ennen tunnetut brändit väistyvät uuden tilalle?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Onks pakko muuttaa kaikki teknologia sellaiseen tahtiin, että harva pysyy enää mukana.

Reijo Jokela

Muuttuuko se niin nopeasti? Eikö tuo muutos ole kuitenkin suhteellisen hidasta? Tarkoitan sellainen teknologinen muutos, että se vaatisi käyttäjältä jotakin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #15

Joka ikisen vempaimenhan pitää erikseen opetella. Laskin jokin aika sitten, että käytin samana päivänä viisi erilaista maksupäätettä.
Tallenteita on lerpuilla ja korpuilla kelanauhoilla ja kaseteilla ja VHS:llä ja DVD:llä ja pilvissä jne. Paperilla kriipustekset säilyvät.

Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #18

Eikö kannattaisi keskittyä yhteen tai muutamaan, niin olisi helpompaa opetella käyttö?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #21

Mitä oikein tarkoitat? Että kävisin vain sellaisissa kaupoissa joissa on samanlainen maksupääte ja jättäisin lääkkeet ostamatta? Mistä minä etukäteen voin tietää pitääkö vessapaperiannostelijalle heiluttaa kättä vai jostain vivusta vetää? Entä ne kertyneet tallenteet; jos haluaisi jättää jotain jälkeensä? Muistitikut ja kovalevyt ovat pelkää roskaa kun aika jäättää. Ja pakkohan on oppia jatkuvasti "paranneltu" sähköposti ja muita mainosmukavuusmulkattuja sivustoja. Puhelinkaan ei kovin monta vuotta kestä.
Millä perusteella valitsen "vapaasti" uuden mallin kun samassa kaupassa on tuhansia erilaista?
Eikö olisi järkevämpää yhteistyössä suunnitella optimaalisia standardeja kuin kilpailla enemmän tai vähemmän epäonnistuneilla innovaatioilla?

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Margareta uusi talous (new economies kuten esim sharing economy johon kuuluu uber ja airbnb) syntyy mistä syystä johtuu teknologia muutokset. Tietenkin näitä uusia talouksia ei syntyisi ellei kuluttajat käyttäisi/tarvitsisi/ haluaisi niitä.

Reijo Jokela

Nuo eivät ole mitään uutta yritystoimintaa, vaan verojen kiertoa ja vastuiden välttelyä. Kuluttajat taas haluavat halpoja hintoja joten varmasti tuollaiselle on kysyntää, mutta koko hommat perustuvat lakien noudattamattomuuteen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Paljon synnytetään sellaistakin mitä kukaan ei tarvitse mutta manipuloivalla markinoinnilla saadaan ihmiset haluamaan.

Reijo Jokela

Periaattessa tarvetta ei voi ulkopuolinen synnyttää. Eli kait lienee enemmänkin kysymys siitä, että kehitettään jotakin joka sitten vastaa parhaimmin kuluttajan tarvetta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #22

Koko ajanhan tuotetaan uusia tarpeita. Harvoin kuluttajan tarpeet ohjaavat innovaatioita.

Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #24

Esimerkkejä noista luoduista tarpeista?

Naima Mohamud Vastaus kommenttiin #26

Kosmetiikkateollisuushan on oiva esimerkki tästä. Nykyään myös miehille luodaan uusia tarpeita - miesten ryppyvoiteet on hyvä esimerkki tästä.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman Vastaus kommenttiin #32
Reijo Jokela Vastaus kommenttiin #33

Paitsi, että esimerkki ei ollut esimerkki luodusta tarpeesta. Eihän kosmetiikkateollisuus ole luonut mitään tarvetta näyttää nuoremmalta ja voimakkaamalta miehille. JOs katsoo evoluutiota, niin ihmis ja eläinkunnassa tämä tarve on aina ollut olemassa. Kosmetiikkateollisuus tarjoaa ainoastaan yhden keinon tuon tarpeen täyttämiseen, ei se luo mitään uutta tarvetta.

Naima Mohamud Vastaus kommenttiin #35

Pinnallisuus ei ole tarve, vaan heikkous. Kosmetiikkateollisuus (monien muiden alojen kanssa) käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen ihmisten heikkouksia ja tekevät näillä rahaa. Manslow'n tarvehierarkian mukaan ihmisellä on viisi perustarvetta (ja olen täysin samaa mieltä). Älä siis sekoita heikkoutta ja puutteita tarpeisiin - äläkä ainakaan yritä perustella biologialla ja evoluutiolla. Aurinkoista kevätpäivää!

Käyttäjän PasiHurri kuva
Pasi Hurri

Hyvä kirjoitus. Brändillä on edelleen paikkansa, mutta asiakkaista ja heidän käyttökokemuksistaan on tiedettävä tänään joka minuutti jotta kilpailukyky säilyy. Sen takia lähes kaikki tuotteet muuttuvat mukautuviksi palveluiksi.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Juuri näin Pasi! se on kieltämättä muuttunut tähän suuntaan ja vahvistuu yhä enemmän.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Ihmisiä on moneen lähtöön: on muotitietoisia ja on retroihmisiä ja on sellsia, joilla on oma, muista piittaamaton maku ja ostosuuntaus. Kukkaro pohjimmiltaan säätelee mitä ostaa ja mitä ei. Kaupoissa on paljon sellaista tavaraa jota ei tarvitse. Jotkut elävät velaksi, kun aina vain täytyy shoppailla ja ostaa uutta , vaikka kaapit olisivat täynnä kamppeita tai muuta "viehettä tai lelua". Konkurssi väijyy silloin ovella, kun eletään "kädestä-suuhun"-menetelmällä eli "mulle-kaikki-heti"-tyyliin.

Parempi pyrkiä kestohyödykkeisiin kuin kertakäyttöhyödykkeisiin ekologisessa mielessä.

Toimituksen poiminnat